Sunday 26 February 2012

Mengungkap rasa dengan kata

Diwaktu senja menjelma
hariku menjadi sunyi dan sepi bertemankan pilu
merenung jauh dengan hati yang bersendirian

kesunyian membawaku dihujung siang hari ku
Bukan mengeluh namun merindukan dirinya 

aku merasakan aku seperti hanyut dibawa arus
tidak pasti ke mana jalan hala tujuku
kenapa semua ini harus terjadi?

telah banyak aku harungi seumur hidupku
susah, senang, sedih dan bahagia ku lalui
semuanya ku terima dengan hati yang redha

mungkinkah ini dugaan Illahi terhadap diriku?
namun sedemikian, aku tetap redha diatas semua ketentuanNya

aku hanya mampu tunduk sujud kepadaNya
berzikir diwaktu resahku
berdoa dan mencurahkan rasa hatiku kepadaNya

ketenangan hanya dapat kurasakan dengan mengingatiNya
semuanya telahpun termaktub di dalam luh-mahfuz ku
adakah ia cukup?

ingin ku selami hati nurani ku ini
sedalam mungkin..
sebelum aku jauh melangkah ke depan

Ya Allah.. ampunkan dosa-dosaku
tunjukkanlah sebaik-baik jalan bagi diriku menebus dosa-dosaku
aku memohon keberkatan dariMu Ya Allah..

bukakanlah mata hatiku ini
demi kebaikan diriku untuk memahami diriku ini
agar aku menjadi lebih dewasa
dan mengenali jalan hala tujuku
dalam hidupku ini..


Nukilan hatiku,
Anak Melayu Brunei

No comments:

Post a Comment